Algemene Voorwaarden

I. ALGEMEEN

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de klant en de restaurator.

1.2 Afwijkende condities zijn slechts geldig indien deze schriftelijk werden gemeld en verder door de restaurator getekend.

1.3 De restaurator zorgt als een goede vader over het kunstwerk dat hem door de klant werd toevertrouwd.

1.4 "Werkzaamheden" houden in - in het context van de commerciële relatie tussen klant en restaurator - het conserveren, herstellen van fysische defecten, restaureren van kunstwerken en cultureel erfgoed, alsmede het verlening van advies en restauratiedienst.

1.5 De restaurator voert het werk naar haar beste weten en met al haar bevoegdheid uit, volgens de actuele stand van de techniek, hoe deze op het moment wanneer de opdracht hem werd gegeven door een zorgvuldig restaurator bekend is, en volgens de op dit moment van kracht ethische code.

II OFFERTES

2.1 Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

2.2 Wanner dit op voorhand aan de klant werd medegedeeld mag de restaurator een vaste vergoeding voor het uitbrengen van haar aanbieding in rekening brengen. In zover extrakosten dienen opgelopen worden om een precieze schatting te bereiken, komen eveneens deze kosten op de rekening van de klant.

2.3 De voorgestelde prijzen in onze offertes blijven 6 maanden geldig.

III OVEREENKOMST

3.1. Onze verbintenis is een middelenverbintenis en geen resultaatverbintenis; zij bestaan in het uitvoeren, volgens de regels van de kunst, van de aan ons opgedragen werkzaamheden of deze die ons nuttig lijken om het kunstwerk terug in orde te stellen, zonder garantie wat betreft het door de klant verwachte resultaat.

3.2 Elke overeenkomst komt tot stand door schriftelijke instructies tussen de klant en de restaurator.

3.3 Gedurende de uitvoering van de overeenkomst heeft te allen tijde de restaurator het recht gehele of gedeeltelijke betaling te vorderen vóór de overeengekomen extrakosten.

3.4 De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem aan de restaurator verstrekte gegevens over het te verwerken kunstwerk. Meer in het bijzonder dient hij de restaurator op de hoogte stellen van de gebreken in dit kunstwerk, zodat zij hiermee rekening kan houden bij het indienen van een offerte of tijdens de uitvoering van de overeenkomst.

3.5 Wijzigingen, niet beperkt tot beschadiging, in de toestand van het kunstwerk waarop een aanbieding betrekking heeft, die zich tussen het indienen van de aanbieding en de aanvaarding van de bestelling hebben voorgedaan, geven de restaurator het recht om de opneming van het kunstwerk te weigeren, het contract te beëindigen of de offerte te wijzigen. In zulks geval worden nieuwe voorwaarden aan de klant schriftelijk meegedeeld. In geval van opzegging is de klant verplicht de tot dusver door de restaurator gemaakte kosten en de tot dan toe verleende diensten te vergoeden.

3.6 Indien, tijdens de uitvoering van de overeenkomst, door omstandigheden die verband houden met het onderwerp van de overeenkomst, de overeengekomen werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd, zal de restaurator de klant hiervan in kennis stellen.

Bij gebreke van overeenstemming over de voortzetting van de overeenkomst, al dan niet onder gewijzigde voorwaarden, wordt de overeenkomst ontbonden, in welk geval de klant gehouden is tot vergoeding van de tot dusver door de restaurator gemaakte kosten en verleende diensten te betalen.

IV. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN EN INDICATIES

4.1 Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door de restaurator of namens de restaurator vervaardigde tekeningen, monsters, documentatie en foto's blijven eigendom van de kunstrestaurator. Schriftelijke toestemming van de restaurator is vereist om deze materiaal te mogen reproduceren en/of publiceren.

4.2 De klant laat toe de restaurator vervaardigde tekeningen, monsters, documentatie en foto's te publiceren en te reproduceren ter bevordering van haar commerciële werkzaamheden of voor publicaties van informatieve of wetenschappelijke aard.

V. WIJZIGINGEN IN DE OPDRACHT

5.1 Hogere kosten, waarin begrepen kosten die uit extra tijdsbesteding door de restaurator ten gevolge van door de klant gewenste wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht voortvloeien, worden aan de klant berekend.

Wijzigingen die tot kostvermindering leiden worden evenzeer verrekend; wijzigingen die tot een verminderd tijdsbesteding door de restaurator leiden worden samen met de klant besproken en leiden tot een schriftelijke wijziging van de oorspronkelijke offerte waarmee een korting aan de klant wordt toegestaan.

5.2 Voorzover een levertijd wordt overeengekomen, zal deze geacht zijn stilzwijgend te zijn aangepast aan door de klant verlangde en door de restaurator geaccepteerde wijzigingen van de overeenkomst.

VI.  PRIJS

6.1 Door de restaurator opgegeven prijzen zijn, tenzij anders aangegeven, exclusief btw en exclusief verzekering, transport en verpakkingskosten.

6.2 De restaurator heeft het recht om prijsverhogingen door te geven na het aanbod of na het sluiten van de overeenkomst, welke het gevolg zijn van invoerbelastingen of heffingen of andere na deze datum ingevoerde of verhoogde overheidsheffingen.

VII LEVERINGSTERMIJNEN

7.1 De opgegeven tijdsduur voor het uitvoeren en afwerken van onze werken zijn enkel ter indicatieve titel. Bij het niet naleven van deze termijnen kan de klant zich op geen enkel recht beroepen (opzegging, prijsvermindering, schadevergoedingen en interesten, ... zijn uitgesloten).

7.2 Nimmer kan een richtdatum als bindend worden beschouwd.

7.3 De werkzaamheden van de restaurator gelden als voltooid op het tijdstip dat restaurator het aan de klant meedeelt. Vanaf dat moment verblijft bij de restaurator het kunstwerk waarop de overeenkomst betrekking heeft op rekening en risico van de klant.

VIII AANKOMST KUNSTWERKEN IN WERPLAATS, VERVOER EN VERPAKKING

8.1 Kunstwerken waarop de overeenkomst betrekking heeft worden, na aankomst in de werkplaats van de restaurator, gezamenlijk door de klant en de restaurator uitgepakt. Indien de klant, na daartoe te zijn uitgenodigd, niet aanwezig is bij het uitpakken, zal de restaurator niet aansprakelijk zijn voor enige schade die bij of door dat uitpakken optreedt en wordt de staat van dat kunstwerk of die kunstwerken vermoed overeenkomen met de bevindingen van de restaurator.

8.2 Kunstwerken waarop de overeenkomst of de offerte betrekking hebben reizen te allen tijde voor rekening en risico van de klant, ongeacht enige tegenstrijdig melding op de vervoersdocumenten.

8.3 Indien de restaurator oordeelt dat er een speciale emballage ter bescherming van het kunstwerk noodzakelijk is, wordt deze emballage tegen kostprijs aan de klant in rekening gebracht en niet teruggenomen.

IX AANSPRAKELIJKHEID

9.1 Alle voorwerpen, ons overgemaakt door de klant en/of onder onze hoede geplaatst, zijn op eigen risico en gevaar van de klant.

9.2 De restaurator is niet aansprakelijk voor schade aan het hem toevertrouwde kunstwerk waarop de overeenkomst of het offerte betrekking heeft, noch tijdens het transport ervan, noch tijdens tijdelijke opslag ervan. De klant dient desgewenst een 'all risks' verzekering af te sluiten, tenzij hij en de restaurator schriftelijk anders zijn overeengekomen.

9.3 De restaurator is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van overmacht of handelen/nalaten van door klant ingeschakelde derden. De restaurator is verplicht, indien een aanspraak op schadevergoeding jegens een derde kan worden ingeroepen, deze aan de klant over te dragen, die deze voor eigen rekening en risico kan vorderen.

9.4 De restaurator kan niet aansprakelijkheid gesteld worden voor adviezen, raadgeving of tips, uitgesproken met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst of als gevolg daarvan.

X KLACHTEN

10.1 Restauratiewerkzaamheden bevatten een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting, hetgeen met zich meebrengt dat klant geen aanspraken geldend kan maken indien het kunstwerk of de kunstwerken na uitvoering van de werkzaamheden niet voldoet aan zijn verwachtingen.

10.2 Tijdens de uitvoering van de overeenkomst is de klant verplicht, op verzoek van de restaurator, en direct na voltooiing van de werkzaamheden, het (de) kunstwerk(en) waarop de overeenkomst betrekking heeft tegenstrijdig te (doen) inspecteren en zo nodig direct de restaurator schriftelijk op de hoogte van eventuele bemerkingen stellen.

10.3 De klant wordt geacht de staat van het (de) kunstwerk(en) te hebben aanvaard en doet afstand van elke claim in dit verband als hij de restaurator niet schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van zijn claims onder de voorwaarden bepaald in Artikel 10.1.

10.4 Als het gerestaureerde kunstwerk aan een derde dient worden geretourneerd, moet de klant de derde de naar behoren getekende machtiging geven. In dit geval doet de klant afstand van elke claim.

10.5 De restaurator dient te allen tijde de mogelijkheid te krijgen het kunstwerk te inspecteren naar aanleiding van eventuele bemerkingen.

10.6 Bij verzet moet de klant te allen tijde de restaurator de mogelijkheid te verlenen, indien nog enig verbetering mogelijk blijft, extra-restauratie werkzaamheden laten uitvoeren. Bij gebreke daarvan kan de klant geen aanspraak op extra-restauratie of vergoeding kan maken.

XI OVERMACHT

11.1 Overmacht geeft aan de restaurator de keuze om de overeenkomst ontbonden te verklaren, dan wel de uitvoering daarvan op te schorten, totdat de overmachtsituatie heeft opgehouden te bestaan.

11.2 Onder overmacht worden in het bijzonder begrepen geheel of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid van de restaurator, natuurrampen, belemmeringen in het vervoer, geheel of gedeeltelijke werkstakingen, oproer, oorlog en vergelijkbare omstandigheden, en meer algemeen omstandigheden buiten de invloedssfeer van de partij die zich op overmacht beroept en die maken dat de andere partij niet in redelijkheid nakoming kan verlangen.

XII BETALING

12.1 De klant is verplicht 60% van de offerte omvang binnen 7 dagen na opdracht als voorschot te betalen.

12.2 Betaling van dit voorschot leidt tot aanvang van restauratiewerkzaamheden.

12.3 Indien de betaling van het saldo niet bij aflevering gebeurt wordt dan de klant verplicht dit saldo uiterlijk binnen 7 dagen na teruggave van het kunstwerk te betalen.

12.4 Bij niet-naleving van de verplichting tot betaling van het saldo of bij overschrijding van de betalingstermijn van 7 dagen is de klant automatisch in verzuim zonder nader bericht. Het in gebreke blijven is ook wettelijk van toepassing indien deelbetalingen zijn overeengekomen en een deelbetalingsperiode is overschreden.

12.5 De restaurator heeft het recht om zowel zijn eigen leveringsverplichting als zijn werkzaamheden op te schorten indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de restaurator niet nakomt. Bij ernstig gebrek van de klant heeft de restaurator ook het recht om de overeenkomst te ontbinden, in welk geval de klant gehouden is de restaurator te vergoeden van alle geleden schade.

XIII TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

13.1. In geval van geschil zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement waar de restaurator gevestigd is bevoegd. 

Download
Algemene Voorwaarden.pdf
Adobe Acrobat document 196.7 KB